Vi har så vidt landet i New Zealand, og noe av det første som møter oss er Mette Hanekamhaug som i VG uttaler at vi burde ha reist til Finland i stedet. Med tanke på flyturen, 45 lærere med 24 timer på en trang turistklasse, låter Finland, med kun 1,5 time på fly, svært forlokkende. Men for det første, lærere på studietur til New Zealand reiser ikke hit pga turen, de reiser hit for å skape en bedre skole når de kommer hjem. Og har det ikke reist mange nok lærere og skoleledere til Finland til at vi nå burde kunne begynne å se resultater av det?
Skolesjefen i Drammen, Thore Isaksen, oppsummerte våre erfaringer med studieturene til New Zealand på en utmerket måte; ”Jeg sendte den første delegasjonen til New Zealand i 2003. Dette er de beste investeringene jeg har gjort i mine år som kommunaldirektør. New Zealand gjør det godt i PISA undersøkelsene, skolen deres er kjempegod på både tilpasset opplæring, ledelse og struktur. Folk kommer tilbake med stjerner i øynene”(!!!).
Og så er det da altså én mor i Drammen som har tatt kontakt med VG og synes at dette er sløseri. Hun synes at pengene blant annet burde vært brukt på flere lærebøker, spesialundervisning og turer for elevene. Jeg lurer på om hun vet at her på New Zealand bruker man lite penger på lærebøker og allikevel oppnår betydelig bedre resultater enn norsk skole, som i etterkant av hvert læreplanskifte svømmer over av lærebøker? Det er faktisk veldig sjelden man finner klassesett av lærebøker på NZ. En av grunnene til dette er at lærerne på skolene her nede er og blir på trinnet sitt i mange år. De blir spesialister på å undervise for eksempel elever på femte trinn. På den måten blir de også spesialister på å tilpasse undervisningen for både de faglig ”svake” elevene i klassen sin og de faglig ”sterke”. Det er dette som er tilpasset undervisning. Alle elever får oppgaver tilpasset sitt nivå og alle elever opplever og mestere og føle seg som vinnere. Av den grunn bruker de heller ikke standardiserte læreverk som alle skal følge. Lærerne (spesialistene) har utviklet materiell som de vet passer til den elevgruppen de har. Så det denne moren etterlyser at det settes av penger til, burde det kanskje heller være et mål å komme bort fra?
Og i morgen skal vi lære mer om moderne skoleledelse!!
ps. takk VG for at dere har gjort meg til skolesjef i Oslo, men det stemmer nok ikke.