Ringer i vann har siden 2009 vært engasjert i et stort skoleutviklingsarbeid på Askøy, utenfor Bergen. I tillegg til nedenstående spesifisering, har arbeidet bestått av utarbeiding av planverk med blant annet 4-årig og årlige planer for undervisningsavdelingen og hver enkelt skole. Kommunen har 17 skoler, i tillegg har voksenopplæringen og PP-tjenesten vært inkludert i arbeidet.
I løpet av en treårsperiode har vi arbeidet med blant annet følgende tema:
- Verdier og verdistyring
- Prestasjonskulturer
- Profesjonalitet og profesjon
- Kjennetegn ved generasjonene
- Fysisk tilrettelegging for læring
- Kvalitetssikring, prosesser og flyt
- Analysekompetanse
- Kjennetegn ved gode ledere
- Klasseromsledelse
- Læringssirkelen
- Blooms taksonomi og vurdering
- Effektiv møtekultur
- Hjernekunnskap for å optimalisere læring
- Priming
- Tilpasset opplæring
- Lærende organisasjoner
Kort sagt; helhetlig skoleutvikling med fokus på å optimalisere elevenes læring (nå også kjent som Askøymodellen). Både ledere og lærere på Askøy har i tillegg fått ei velfylt verktøykasse med verktøy for kreativitet, refleksjon, problemløsning, vurdering/evaluering og struktur/planlegging.
Ved avslutningen av siste samling ble det som vanlig gjennomført en pluss/delta evaluering og siste setning på evalueringen var: RIV – de er helt fantastisk. Skulle hatt dere med lengre! Gjett om det varmer?!?
Takk til alle de flinke menneskene vi har fått lov til å samarbeide med – vi vil savne dere!