Lesson Study låter lite norsk og på originalspråket er det enda fjernere fra vårt språk. Kenkyu jugyo er navnet de bruker i Japan, hvor Lesson Study kommer fra. Metoden handler om at lærere samarbeider i små grupper, diskuterer elevenes læringsmål for en økt eller en periode, planlegger undervisningsopplegg, observerer hverandres undervisning (gjerne ved videofilming) og så analyserer resultatet og deler erfaringene med de andre lærerne på skolen. Dette må vel være det som heter lærere som lærende.
Metoden bygger på Edward Deming’s Plan-Do-Check-Act (PDCA-hjulet) som ligger til grunn for alt moderne kvalitetsutviklingsarbeid. Siste eksempelet på det var at Jernbaneverket nå endelig hadde tatt grep om togforsinkelsene ved å sette ned grupper som skulle analysere hva som kan gå galt og så finne ut hvordan man ka forhindre et disse feilene oppstår. Helt i tråd med Lesson Study tankegangen!
Lesson Study er nå i bruk i store deler av Asia og er regnet som en av grunnene til at land som for eksempel Singapore, Japan og Hong Kong (som vel egentlig ikke er et land) gjør det så bra på internasjonale kunnskapstester.
Vi er på New Zealand hvert år (reiser snart nedover med 45 lærere fra barnehagenivå til videregående skole) og har registrert at interessen for Lesson Study er sterkt økende ”der nede”. Mens New Zealand har tradisjon for å gjøre det godt på lese- og skrivetester har matematikkresultatene ikke vært noe å skryte av. I løpet av de siste to årene har det kommet en stor nasjonal satsning på matematikk og på mange skoler ligger nettopp Lesson Study metodene i bunnen for denne satsningen.
På Ringer i vann-konferansen 2010 (25. og 26. januar) kommer Øjersjø skole fra Gøteborg. De har arbeidet med Lesson Study og Learning Study (en videreutvikling i samarbeid med Universitetet i Gøteborg) i flere år nå og bruker det i alle fag, ikke bare matematikk. Øjersjø skole kan dokumentere mye bedre resultater med metodene. I tillegg har de opplevd å bli en attraktiv arbeidsplass, en skole hvor det skjer utvikling og som trekker til seg dyktige lærere.
Metoden(e) er lite kjent i Norge, men det er skrevet en Masteroppgave i matematikk på Universitetet i Tromsø om temaet.
Målet for Lesson Study og Learning Study er å forbedre elevenes læring. Erfaringer fra en rekke land er at det er akkurat det som skjer. Finnes det noen norske skoler som tar utfordringen?
Hei. Bømlo kommune i Hordaland startar no opp eit prosjekt basert på Lesson Study – i samarbeid med Universitetet i Stavanger og Høgskulen Stord/Haugesund. Etter ein pilotfase med to skular i 2010, vil me innføre dette for alle grunnskulane i kommunen frå 2011 – som eit verktøy for kontinuerleg kompetanseutvikling og rettleiing for lærarar. Om det er andre som skal i gong med noko linknande hadde det vore kjekt med kontakt! (PS: Deltek på konferansen 25-26 jan.)
Det var spennende å høre! Vi vil veldig gjerne bli oppdatert på hvilke erfaringer dere gjør og ikke minst, hva det fører til. Lesson Study bygger på grunnmuren i alt kvalitetsarbeide, Deming hjulet, eller PDCA sirkelen som den også kalles. Du finner beskrivelse av den i alle de bøkene vi har skrevet om skole- og barnehageutvikling men også i f.eks. boka Go’foten av Nils Arne Eggen. I følge Eggen var dette noe av grunnmuren i Rosenborg sine suksesser. Kanskje vi kan snakkes mer på konferansen
Tom Rune Fløgstad
Hei B.H. Bjørklund
Lesson study så spennende ut.Hvilke skoler på Bømlo har vært pilotskoler ?
Er det mulig med et besøk på en av disse ?
Jan Erik Solberg
Nattland skole
Bergen
Hei Jan Erik. Rubbestadneset og Foldrøy skular skal i gong med prosjektet denne veka – såleis er det litt tidleg med besøk:) Desse to skulane kjem til å prøve ut lesson study i 2010, før me inkluderer resten av skulane i kommunen frå 2011. De må gjerne ta kontakt litt utpå hausten om det framleis er interessant.
Helsing
Bjørn Håvard Bjørklund