Ringer i vann skriver kronikker for Kommunal Rapport. Denne kronikken er å finne i nummer 37/2012.
«Er du av typen som lar deg irritere av folk som skal imponere, har du et kjøleskap har du en tv så har du alt du trenger for å leve, for her kommer vinter’n, endelig fred å få» synger Jokke og Valentinerne. Ja, jeg er av typen som lar meg irritere og jeg ser virkelig fram til vinter’n!
Det er spesielt to ting som har irritert meg denne høsten, medienes fokus på lavkarbo som en kjapp og enkel redning for både en slank kropp og god helse og fokuset på nasjonale prøver som kom fram i Magnus Marsdals bok «Kunnskapsbløffen».
La oss starte med lavkarbo.
Jeg vet ikke om det er bare jeg som ser syner, men er det ikke noe sammenfallende trekk mellom lavkarbo og norske elevers skoleinnsats? Mantraet i lavkarbo oppslagene i avisene har vært spis deg sunn og slank på bacon, majones og smør. Jo mer du nyter, jo slankere og sunnere blir du. Og samtidig blir det som tidligere ble kalt livsstilssykdommer som høyt blodtrykk og høyt blodsukker redusert. Bort med de gamle rådene hvor veien til bedre helse gikk gjennom å yte – ikke nyte, og hvor forsakelse ville motvirke forsvakelse. Nei, hopp av spinning sykkelen, legg joggeskoene på hylla og slå deg til foran tv-en med et halvliterglass med fløte.
Samtidig som vi blir teppebombet fra både tv, ukeblader og aviser (har Dagbladet hatt en forside uten lavkarbo i høst, mon tro??), sliter Kunnskapsminister Kristin Halvorsen med elever som gir seg for lett. Norge «oljedoper» elevene uttalte hun i valgkampen i høst, og la til at når norske elever ikke strekker seg langt nok, kan det skyldes at voksne gir inntrykk av at problemer enkelt kan løses ved bruk av oljepenger. «Når vi sammenligner norske elever med elever i andre land, så ser vi at de gir opp litt for fort. Når vi studerer lesetestene i PISA nærmere, ser vi at også de som er gode lesere har en tendens til å gi opp krevende oppgaver. Jeg tror veldig mange unge har mer å gi, og vi kan stille forventninger til dem om at de skal strekke seg litt lengre» sa hun i et intervju i Dagbladet i høst. De «gode leserne» fra PISA-undersøkelsen kunne i samme avis lese en artikkel om hvordan man kun ved å
spise for eksempel et stort stykke meierismør til lunsj vil bli slank, og det uten å måtte slite seg ut med trening!
Og så var det Marsdal og de nasjonale prøvene da. Norske lærere generelt og Oslolærere spesielt jukset ved å forberede elevene på
prøvene for å «sminke» elevenes resultater sier han. Marsdal hadde funnet fram til 20 Oslolærere som anonymt sto fram som informanter – 20 Oslolærere av totalt 9000 er ikke det 0,22 %? «Fri oss fra de nasjonale prøvene, har vært mantraet. La oss bruke tiden til det skole egentlig handler om, å gi elevene undervisning. Hadde det vært slik at den tiden norske elever bruker på
nasjonale prøver var den eneste tidsressursen som ikke gikk med til undervisning hadde jeg vært hjertens enig. Men dessverre, slik er det ikke. Undersøkelser utført av Regjeringen/ Utdanningsdirektoratet viser at norske elever bruker 10 % av tiden som skulle vært brukt til undervisning til helt andre ting. Det handler blant annet om elever eller lærere som kommer for sent
til undervisningen, ineffektiv oppstart av skoleåret og alt for tidlig feriemodus ved skoleårets avslutning. Og nå som julen nærmer seg – hvor mye tid går ikke med til ulike former juleavslutninger? Bekymringene her er ikke bare mine, men noe som har bekymret Utdanningsdirektoratet i årevis og som burde bekymre nasjonen Norge.
Og da kommer spørsmålet. Er det nasjonale prøver som stjeler det meste av elevenes undervisningstid? Vi snakker om tre prøver i tre fag i løpet av ti – 10 – år!! Hvor ligger problemet? De nasjonale prøvene er ment å skulle kartlegge i hvilken grad elevens ferdigheter er i samsvar med læreplanens mål for de grunnleggende ferdighetene regning og lesing på norsk og engelsk på 5, 8 og 9 trinn. Tre stikkprøver i løpet av 10 år. Nasjonale prøver må sees på som en sjekk på om kursen og farten er riktig. I orientering er det vanlig stadig å sjekke ut kompasskursen for å finne ut om man løper i riktig retning. Å avvikle de nasjonale prøvene for å få mer tid til undervisning blir som om en orienteringsløper kutter ut å sjekke kompasskursen for å få tid til det orientering egentlig handler om – å løpe fort rundt i skogen.
Jeg er så enig i innlegget. Det må jobbes mot at elevene skal bestå, på ærlig vis, de nasjonale prøvene. Det er viktige og målrettet arbeide. Samtidig ser vi, at LUS og andre lesefremmende tiltak,(leseutvikling)dreier seg om at elevene skal lese skjønnlitteratur, mens Nsjonale prøver har de fleste oppgavene rettet mot faglitteratur. Det må finnes et system i leseopplæringen som favner alle. Det er ikke alle som VIL lese skjønnlitteratur. Spesielt gutter liker bedre å lese om månelandinger og vikinger. Og det er gutta som sliter i norsk skole, de må få sjanse til å lykkes på sine premisser. Og mestring er godt.